Päiväkirja Kiven sisältä

Päivä 172

Sain soiton headhunterilta.

Minua kehotettiin osallistumaan suuren, kansainvälisen yhtiön toimitusjohtajahakuun. "Tiedän kyllä, että olet tuore kansanedustaja, mutta uskon tarjolla olevan työn olevan parempi ja olisit tehtävässä erinomainen."

Soitto ilahdutti, sillä olen monesti kuullut, että demokratiatyössä vanha osaaminen äkisti nollaantuu. Ironista siksikin, että moni istuntosalin takariviläinen istui vielä hetki sitten eturivissä. Jossain muualla.

Seuraan yhtä tarkasti mediaa, kasvuyrityksiä ja teknologiaa kuin yritysjohdossakin tein. Huolestuneena näen ennustusteni toteutuvan, vapaan median kutistuvan ja mainonnan siirtyvän alustoille, joilla ei journalistista vastuuta ole.

Se ei erityisemmin huoleta ketään.

Google, Meta, ByteDance, Alibaba ja Amazon ovat nyt suurimmat mainosalustat. Viime vuonna esimerkiksi maailman suurin mediaostaja GroupM raportoi globaalista 889 miljardin mainospotista jo 70% menneen digijäteille.

AI ja automaatio ohjaavat hypertarkasti mainonnan kohteeseensa ilman uutismediaakin. Tammikuussa mainosjätti Publicis lähetti jokaiselle 100 000 työntekijälleen videoviestin heidän omalla kielellään ja omalla nimellään.

Kiittivät hyvästä työstä. Ensi vuonna viestejä lähtee paljon vähemmän.

Suomessa ilmiö etenee samalla tavalla. Emme voi kansana jäädä vain Yleisradion varaan, vaan tarvitsemme muitakin näkökulmia ja uutisagendoja. Paine ja vastuu tasapuolisesta ja kunnianhimoisimmasta journalismista on nyt jo valtava.

Se ei voi olla yksin verovaroin rahoitetun yhtiön varassa ja se on teema, johon kaikkien demokratiaa arvostavien tulisi osallistua.

Pauli Aalto-Setälä

Pauli Aalto-Setälä on saaristossa asuva kokoomuksen kansanedustaja, joka lopetti yritysjohtajana, jotta voisi keskittyä kokonaan suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseen sekä Saaristomeren pelastamiseen.

Julkaistu