Venäjän varjolaivasto mietityttää. Tarvittaisiin kovempia toimia.
Hyvää on se, että Euroopan unionin komission 14. pakotepaketti sisälsi toimenpiteitä myös Venäjän varjolaivastolle.
Uusimpaan pakotepakettiin sisältyy ensimmäistä kertaa mekanismi, jolla muidenkin kuin pakotteiden alaisten maiden lipun alla toimivia aluksia voidaan listata pakotteiden kohteeksi. Lisäksi pakotepaketissa kiellettiin jälleenlaivaus myös nesteytetyn maakaasun osalta sekä asetettiin pakotteiden kohteeksi Venäjän suurin varustamo Sovcomflot.
Huonoa on se, että tämä ei uhkaa poista.
EU:n pakotepaketti listaa yhteensä 27 Venäjän varjolaivaston alusta pakotteiden alaiseksi. Tämä määrä on murto-osa vaarallisista aluksista. Listaa tulee kasvattaa sillä lähestyvä talvi aiheuttaa uhan, johon pitäisi pystyä vastaamaan nopeasti.
Venäjän käyttämät varjolaivat ovat esimerkiksi Panaman ja Sierra Leonen kaltaisten maiden alla seilaavia huonokuntoisia aluksia, jotka ovat yli 20 vuotta vanhoja ja joita ei ole rakennettu jäissä kulkua varten.
Itämerelle tulisi saada kategorinen kielto alivakuutetuille, huonokuntoisille ja ilman jääluokitusta oleville aluksille.
Itämeri ei kestäisi öljytuhoa.
Pauli Aalto-Setälä
Pauli Aalto-Setälä on saaristossa asuva kokoomuksen kansanedustaja, joka lopetti yritysjohtajana, jotta voisi keskittyä kokonaan suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseen sekä Saaristomeren pelastamiseen.