Kierrän maanantaisin yrityksiä ja kouluja, eilen Raumalla. Jos suinkin pystyn, vastaan joka kutsuun myöntävästi.
Eduskunnassa laitostuu, siksi on tärkeää poistua kivitalosta ei julistamaan, vaan kuuntelemaan ja kyselemään.
Erityisesti minua kiinnostaa kasvuyritykset ja meriteollisuus. Osuin paikalle kun raumalainen Steerprop sai julkaista ison jäänmurtajayhteistyönsä Saksaan. Kauppaa oli väännetty 12 vuotta. Heidän rakettimainen kasvunsa sai taas pohtimaan keskikokoisten yritysten kasvurahoitusta, esimerkiksi Finnvera on pöydälläni -ja käsittelyssämme.
Pankkien väitettyyn investointihaluttomuuteen perehdyn ministerin kanssa lisää, valtion omaa pankkia kilpailua vääristämään en silti halua.
Rauman telakalla sain tutustua Puolustusvoimien korvetteihin. Melkoisia legopalikoita, tehokkaasti valmistuivat osa kerrallaan. Hienon työn RMC:n ruorissa tehneen Mika Niemisen kanssa keskustelin laivateollisuuden tulevaisuudesta. Nyt teemme tarjouksia ja alihankintoja jäänmurtajiin, mutta mitä seuraavaksi?
Mikä on laivateollisuutemme suuri visio?
Se voisi olla sähköistäminen. Raumalla tehdään myös kokonaan sähköllä toimivia aluksia. Sähköalusten päästöt, huolto- ja polttoainekulut olisivat lähellä nollaa. Rakentaminenkaan ei ole kallista kun koko alakannen vievä moottori ja voimansiirtoosasto vaihtuisi akuiksi.
Ensimmäinen alus maksaa aina eniten, alkuun pääsyä on valtion tuettava. Muuten nämäkin tekee Kiina.
Pauli Aalto-Setälä
Pauli Aalto-Setälä on saaristossa asuva kokoomuksen kansanedustaja, joka lopetti yritysjohtajana, jotta voisi keskittyä kokonaan suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseen sekä Saaristomeren pelastamiseen.